HelsaMi
HelsaMi for deg

HelsaMi for deg som skal på poliklinikk

For deg som er pasient ved poliklinikk, eller skal inn til poliklinikken, er dette nyttig å vite om besøket.

Illustrasjon

Pasienter kan bruke HelsaMi 

​HelsaMi er ikke avhengig av hvor du bor, men hvor du er pasient. Skal du til St. Olavs for undersøkelse eller behandling får du opprettet bruker for HelsaMi. Den aktiverer du selv når du logger inn første gang og godtar vilkår for bruk.



Før besøket

  • Når du får en innkalling til sykehuset ser de ansatte som sender innkallingsbrevet om du bruker HelsaMi eller ikke. Det ser de inne i journalsystemet. Om du ikke gjør det med en gang kan du når som helst ta i bruk HelsaMi.
  • I HelsaMi finner du detaljer om timeavtalen under «Timeavtaler og besøk». Her ser du blant annet oppmøtested og informasjon om hvordan du eventuelt kan endre eller avlyse den.
  • Du kan også legge inn hvordan du vil bli varslet for en påminnelse om avtalen. Det gjør du under «Varselinnstillinger».
  • Timeavtalen kan du legge til i din kalender.​
  • Du kan sjekke inn til timen på forhånd. Da kan ansatte på sykehuset for eksempel se at de har rett kontaktinformasjon til deg. 
  • Før noen timeavtaler på poliklinikk kan du få et spørreskjema i HelsaMi som du må fylle ut på forhånd. Det gjør du digitalt i HelsaMi i stedet for på papir på klinikken.

Under besøket


  • Du kan markere deg selv om "ankommet" inne i HelsaMi. Da kan ansatte se at du har kommet til poliklinikken.
  • Her kan du oppleve at ansatte har fått nyttig informasjon før timeavtalen, for eksempel via spørreskjema. Da kan tiden brukes til undersøkelse/behandling, alt avhengig av hva du er der for.
    ​​


Etter besøket


  • Du finner et besøkssammendrag i HelsaMi etter at du har vært på en poliklinikk, for eksempel hvem du var hos, hva du var der for og andre detaljer. I flere tilfeller ligger det også et notat der som behandler har skrevet som en oppsummering.
  • Du kan finne prøvesvar i HelsaMi. Noen deles automatisk med deg, for eksempel koronatest. Andre får du delt først etter at behandler har gått gjennom dem. Noen prøvesvar får du aldri digitalt. Det kan handle om alvorlighetsgrad, men ikke fordi svaret i ditt tilfelle er så negativt. I slike tilfeller deler behandler svaret i direkte kontakt med deg.​
  • Noen avdelinger har åpnet for melding fra pasient til behandler. Det er i noen tilfeller aktuelt i forbindelse med behandling/konsultasjon. Få dager før og få dager etterpå kan du som pasient sende melding til poliklinikken om den har åpnet for det. Det kan dreie seg om både praktiske og medisinske spørsmål. Er det noe som haster må du ringe. 





Fant du det du lette etter?