Bli kjent med: innlogging
Første gang du logger inn i HelsaMi aktiverer du selv brukeren din ved å godta vilkårene for bruk.
Logg inn på pc eller mobil
Du logger inn gjennom nettsiden www.helsami.no eller appen HelsaMi, som du finner både i App Store og Google Play. Det betyr at du kan velge mellom å bruke PC/Mac, nettbrett og smarttelefon. Slik laster du ned HelsaMi- appen på din mobil:
ID-porten er trygg innlogging
Du logger inn med ID-porten, sikker innlogging til offentlige tjenester på nett. Det betyr at informasjonen din er helt trygg inne i HelsaMi. BankID er en av de mest brukte påloggingsmetodene i ID-porten. Du kan lese mer om ID-porten her (lenke).
Tips:
Vær tålmodig første gang du logger inn. Det kan ta rundt 30 sekunder. Du må godta vilkår for å komme i gang. De kan du også lese under "Vilkår for bruk" her på helsami.no.
Hvem har automatisk bruker
Får du melding om at du ikke har bruker kan det være fordi du ikke mottar omsorgstjenester hos sykehus, kommune eller fastlege som bruker HelsaMi.
Konto, men ingen tilgang?
Har du opprettet en HelsaMi-konto uten at du får tilgang, kan du kontakte brukerstøtte på telefon +72 88 37 97 mellom 08.00-15.00 (mandag-fredag).
Helsepersonell ser om du har HelsaMi
Når du logger deg inn kan helsepersonell og andre som jobber i journalsystemet Helseplattformen se at du har aktivert HelsaMi.
Velkomstsiden og menyen
På velkomstsiden ser du informasjon til deg om det som er viktigst for deg akkurat nå.
Aller først hender det at du ser en beskjed om å bekrefte telefonnummer og e-post. Det kan du velge å gjøre nå eller senere. For å gå forbi, bare trykk på menyen.
Over ser du velkomstsiden på mobil og under ser du startsiden når du bruker PC/Mac.
Her ser du for eksempel:
1) Varslinger: kommende timeavtaler, meldinger, spørreskjemaer og andre varslinger
2) Snarveier: Midt på øverste del av nettsiden ser du fire snarveier fra menyen. De kan du selv endre på ved å gå til menypunktet «Endre snarveiene dine» under «Kontoinnstillinger» i hovedmenyen.
3) Språkvalg: Øverst til høyre ser du globus-symbolet. Her kan du skifte språk til engelsk. Foreløpig kommer HelsaMi bare på norsk (bokmål) og engelsk. OBS! Bruker du PC/Mac er språk enkelt å endre. Bruker du mobil eller nettbrett må du sørge for å ha det språket du ønsker som forhåndsvalg på selve mobilen/nettbrettet. Det finner du under innstillinger på enheten din.
4) Logg ut: Ved siden av ser du knappen du kan trykke på for å logge ut. Hvis du ikke logger ut selv logger HelsaMi av selv etter noen minutter uten aktivitet. Husk at det er spesielt viktig å logge ut etter bruk hvis du deler PC, nettbrett eller telefon med andre.
5) Bytt bruker: Rett under logg ut-knappen ser du navnet ditt med en liten pil ved siden av. Her kan du legge inn et bilde av deg selv. Det blir synlig for ansatte i helse- og omsorgstjenesten du har kontakt med. Her kan du også endre snarveiene dine. Har du fått tilgang på vegne av nære pårørende eller mindreårige kan du veksle mellom brukerne her.
6) Dine helsekontakter: Til høyre ser du en oversikt over dine helsekontakter som bruker HelsaMi. Du kan også se kontakter du ikke har jevnlig kontakt med, for eksempel helsepersonell du har møtt ved vaksinering/testing.
Hele menyen
Øverst til venstre (1) ser du tre streker og «Din meny». Der kan du trykke for å få fram hele menyen (2). Noen av menypunktene kommer bare fram hvis de er aktuelle for deg, for eksempel «Planlegg fødsel». Trykk deg inn på det menypunktet du ønsker å se nærmere på. Du kan når som helst trykke på menysymbolet igjen (de tre strekene øverst til venstre) for å komme tilbake til hovedmenyen.
Sist oppdatert 10.10.2024