Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Spørsmål og svar om dine rettigheter ved deling av helseopplysninger

Her finner du spørsmål og svar om personvern og rettigheter knyttet til deling av helseopplysninger i helsetjenesten.

Lyspære som ser ut som et glødenett over en hånd

Du kan lese om personvern i HelsaMi på helseplattformen.no og helsami.no. 

Du kan også gå til «Personvernerklæring» i HelsaMi. Den finner du under «Innstillinger» i menyen. Da videresendes du til personvernerklæringen som ligger på helseplattformen.no.  

Helsenorge har sendt ut et informasjonsvarsel fordi helseopplysninger gradvis gjøres mer tilgjengelig digitalt for helsepersonell som trenger dem. Helsedirektoratet ber om at innbyggere og helsepersonell får informasjon om sine rettigheter knyttet til deling av helseopplysninger. Derfor har Helsenorge og Helsedirektoratet sammen sendt ut dette informasjonsvarselet. 

HelsaMi sender ikke ut et informasjonsvarsel. Informasjon om rettigheter og personvern finner du her.

Det er de samme rettighetene som gjelder, for både HelsaMi og Helsenorge.  

For spørsmål om informasjonsvarselet:

Kontakt Veiledning Helsenorge. 

Telefon: +23 32 70 00  (hverdager 08:00 – 15:30) 

 

Når leger, sykepleiere eller annet helsepersonell har digital tilgang til viktige helseopplysninger om deg, kan de gi deg raskere oppfølging og behandling.

Når helseopplysningene dine er tilgjengelige digitalt, trenger du ikke å gjenta sykdomshistorien din hver gang du møter nytt helsepersonell.

Dette kan bidra til trygg og helhetlig oppfølging, spesielt hvis du har behov for helsehjelp fra ulike deler av helsetjenesten.

I Helseplattformen blir for eksempel opplysninger som er lagt inn av helsepersonell på et sykehus tilgjengelig med en gang fordi Helseplattformen oppdateres i sanntid. Det gir store fordeler dersom kommunehelsetjenesten skal overta behandlingen av den samme pasienten som på den måten slipper å lete etter helseopplysninger.

Deling av helseopplysninger betyr at viktig informasjon om helsen din er tilgjengelig for helsepersonell som trenger den for å gi deg trygg og god helsehjelp.

Eksempler på helseopplysninger er prøvesvar, allergier, medisiner du bruker, sykdomshistorikk eller journaldokumenter.

Helseplattformen er satt opp i tråd med både lovverk om helsepersonells yrkesmessige taushetsplikt og pasienters rett til vern mot spredning av opplysninger. Det samme gjelder lovverk som skal hindre snoking i pasientjournaler. Bare helsepersonell som har behov for opplysningene får se dem. 

Personvern handler om retten til privatliv og beskyttelse av personopplysninger.

Det betyr at informasjon om deg – for eksempel helseopplysninger, adresse, økonomi eller digitale spor skal behandles på en trygg og lovlig måte. 

 

Personverninnstillingene er ment gi deg kontroll over dine egne helseopplysninger, som å be om innsyn, retting og sletting, og gi tilgang til hvem som kan se eller dele opplysninger om deg med annet helsepersonell eller andre aktører. 

I situasjoner der du møter helsepersonell som ikke kjenner deg fra før, kan det å ha sperret tilgangen til dine helseopplysninger bety at de ikke like enkelt kan få oversikt over viktig informasjon om din helse.

 Det kan få konsekvenser for helsehjelpen du får. Det kan bety at du, eller pårørende i større grad må huske å formidle viktige opplysninger selv, som for eksempel sykdomshistorikk, legemiddelhistorikk og annen viktig informasjon.

I en akuttsituasjon kan det være ekstra viktig for helsepersonell å ha rask og enkel tilgang til viktige helseopplysninger om deg. 

Det betyr at helsepersonell som behandler deg får raskere og enklere tilgang til viktige helseopplysninger om deg. Tilgangen kan bidra til at du får bedre behandling.

Eksempler på helseopplysninger er prøvesvar, allergier, medisiner du trenger, behandlingsløp eller sykdomshistorikk. 

Helsepersonell som tjenstlig behov, kan få tilgang til dine helseopplysninger. "Tjenstlig behov" betyr behov som er nødvendig for at en ansatt skal kunne utføre jobben sin.

For å få tilgang må helsepersonellet har et behandlerforhold til deg.Tilgangen til informasjon er basert på hvilket ansvar hver enkelt helsepersonell har.

Tilgang til journal/ journalopplysninger og utlevering av disse er strengt regulert i lovverket fordi dette omfatter taushetsbelagte opplysninger. Helsepersonells taushetsplikt er grunnleggende for pasientforholdet og for å kunne utøve yrket sitt. 

 

  

Kjernejournal er en digital tjeneste som gir helsepersonell tilgang til noen av dine helseopplysninger nasjonalt. Du kan administrere din kjernejournal på Helsenorge.no. 

Helseplattformen er en regional journalløsning som samler pasientinformasjon på tvers av sykehus, fastleger, legevakt og kommunale helsetjenester i Midt-Norge. Dersom du sperrer for tilgang til helseopplysningene dine i Kjernejournal, vil de likevel være tilgjengelige for helsepersonell som bruker Helseplattformen.  
 
For spørsmål om Kjernejournal eller e-helseløsninger som helsenorge.no, e-resept og kjernejournal, kontakt Norsk helsenett: 

E-post: kundesenter@nhn.no 

Telefon: 24 20 00 00 (hverdager kl. 08.00-20.00) 

Kontakt Helsedirektoratet ved spørsmål om dataansvar for Kjernejournal og reseptformidleren.

E-post: postmottak@helsedir.no 

Telefon: 47 47 20 20 (hverdager kl. 08:00 – 15:45) 

 

 

Sist oppdatert 05.03.2025