Pasienter har ikke fått planlagt oppfølging på grunn av feil i Helseplattformen
Fredag 25. oktober ble det oppdaget en feil i Helseplattformen som har ført til at Helse Møre og Romsdal ikke har hatt tilstrekkelig oversikt over en gruppe på 291 pasienter. På grunn av feilen med de interne henvisningene i sykehusene, har flere av disse pasientene ikke blitt satt opp på ventelister for videre oppfølging.
- Dette skal ikke skje. Vi beklager at det ikke har vært godt nok system for å følge opp avvikene. Vi vil nå ta en gjennomgang av interne prosesser og driftsrutiner for å se på hvordan vi skal unngå at dette skjer i fremtiden, sier Siri Berg, konstituert administrerende direktør i Helseplattformen AS.
Helseplattformen AS er i full gang med å undersøke feilen i journalløsningen. Omfanget av feilen ble avklart mandag 28. oktober. Av over 300 000 planlagte timer for oppfølging i Helse Møre og Romsdal er 291 pasienter berørt av feilen og må følges opp. Systemet for overvåking ble forbedret for å fange opp eventuelle nye feil samme dag. Helseplattformen AS arbeider videre med tiltak, feilretting og forbedringer.
-Vi beklager på det sterkeste at feilen har rammet pasienter som venter på oppfølging hos oss. Det er for tidlig å si noe om feilen vil medføre negative konsekvenser for den enkelte pasient. Nå vil vi på en rask og trygg måte gjennomgå hver enkelt pasient og sørge for at de får den oppfølgingen de skal ha. De som er berørt vil bli kontaktet fortløpende av oss, sier innføringsleder Henrik Erdal i Helse Møre og Romsdal.
Kartleggingsarbeidet knyttet til hver enkelt pasient er i gang. Helse Møre og Romsdal har varslet Statsforvalteren om avviket.
Helseplattformen AS bekrefter at feilen har hatt konsekvenser kun for Helse Møre og Romsdal. Det er iverksatt tiltak for å hindre at tilsvarende feil kan skje i Helse Nord-Trøndelag som skal ta i bruk Helseplattformen 9. november i år.
På nettsidene til Helse Møre og Romsdal finner du oppdateringer på hvilke journaler som trenger ekstraordinær oppfølging