Klart språk i pasientjournalen gir økt trygghet og tillit
Alle er enige om at klart språk er viktig, og i Norge fikk vi til og med en ny lov om dette i 2022. Allikevel finnes det få studier av språket i norske pasientjournaler. Det har Gruppe for norsk medisinsk fagspråk nå gjort noe med.
I dag ble boka “Pasientjournalen - språk, dokumentasjon og helsekompetanse” lansert på Nasjonalbiblioteket i Oslo, med helseminister Ingvild Kjerkol til stede.
På brukernes premisser
En ny effektmåling viser at offentlig sektor med stor sikkerhet vil få en avkastning på 30 til 300 % ved å investere i klarspråkarbeid, noe KS nylig skrev om på sine nettsider.
Klart språk gir en avkastning på minst 30 til 300 prosent - KS
Enklere språk gir bedre brukeropplevelser
Det nye journalsystemet Helseplattformen bygger på en teknisk løsning med utgangspunkt i programvare fra det amerikanske selskapet Epic Systems. For å tilpasse HelsaMi som innbyggerportal til norske forhold - både praktisk og språklig - har det blitt lagt ned et betydelig arbeid for å få et godt og forståelig språk, noe Julia Németh snakket om i sitt innlegg på Nasjonalbiblioteket i dag.
- Målet har hele veien vært at journalopplysninger skal presenteres på en enkel og lett forståelig måte i HelsaMi, og dette er helt i tråd med den nye språkloven fra 2022, forteller Németh.
Hun jobber med innovasjon og myndighetskontakt i Helseplattformen, og har ansvar for brukerinvolvering i HelsaMi.
- I møte med brukerrepresentantene har vi vært ydmyke for at folk har ulike forkunnskaper når det kommer til det medisinskfaglige. Derfor har vi lyttet til deres opplevelser og innspill til språklige forbedringer. Til sammen har vi hatt fire grundige brukertester, forteller Németh.
Brukerperspektivet i Helseplattformen har også blitt lagt merke til av systemleverandøren Epic som nylig publiserte en artikkel der de trekker fram nettopp denne brede involveringen av sluttbrukere.