Første gang du logger inn i HelsaMi kan du oppleve at den har lite innhold. Generelt er det slik at hyppigere kontakt du har med kommunehelsetjenesten eller sykehuset, jo mer innhold kommer det i HelsaMi. Dette gjelder selvsagt den del av helsetjenesten som har tatt i bruk Helseplattformen.
Etter hvert kommer du til å se eksempelvis besøkssammendrag, notater, timeavtaler og informasjon fra timer du har vært på, opphold på institusjon og status på søknader om ulike tilbud.
Tips: Sjekk pårørende under "personlige innstillinger". Stemmer det er det kjempefint. Mangler det noen kan du selv legge inn.
Begrenset historikk
I HelsaMi vil du ikke få tilgang til historikk fra tidligere pasientjournal, kun for resultat fra tidligere koronatester. HelsaMi vil fylles med informasjon fra den nye journalen i Helseplattformen.
Helsepersonell har detaljert informasjon slik at de kan utføre en god og sikker helsetjeneste.
Det er også verdt å merke seg at helsepersonell har mer tilgang til informasjon i pasientjournalen enn det du har i HelsaMi.
For å utøve en god og sikker helseoppfølging har helsepersonell tilgang til langt mer helseinformasjon enn det du har i HelsaMi og i tillegg har de tilgang til historiske pasientdata. Det gjelder for eksempel tidligere timeavtaler.
Jobbe på nye måter
For helsepersonell er det mye nytt å sette seg inn i, nå som de må lære seg å jobbe på en helt ny måte. Det er derfor viktig å være tålmodig, og ikke ha for store forventninger i starten.
Noe av det nye består i å dele helseinformasjon med pasienter og brukere i en skala som de aldri før har gjort. Det er viktig at helsepersonell blir trygge på hvordan informasjonen deles i en fase der det er mye nytt å forholde seg til.