Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

21. mars 2025

Pasient- og brukerombudet i Trøndelag inn i Helseplattformens brukerutvalg

Brukerutvalget er viktig i utviklingen av Helseplattformen og HelsaMi. Nå benytter pasient- og brukerombudet muligheten til å få mer innsikt.

Publisert 21.03.2025
Sist oppdatert 24.03.2025
En gruppe mennesker som poserer for et bilde
Deler av brukerutvalget under ukas møte i Trondheim- her sammen med administrerende direktør Siri Berg som orienterte på møtet. Foto: Helseplattformen

Viktig brukersperspektiv

Pasienter og pårørende vil ha en stadig viktigere stemme i framtidas helsetjeneste. Slik har det ikke alltid vært, og ideen om å se på pasienter og deres pårørende som en ressurs trenger modning hos helsetjenesten selv.

Denne uka møttes brukerutvalget i Helseplattformen til et to dagers møte. Brukerutvalget har vært i drift siden 2024, og etterfulgte brukerpanelet som ble til i 2019. For første gang har en representant fra Pasient- og brukerombudet i Trøndelag deltatt som observatør i utvalgets møte.

Pasient- og brukerombud Elin Hagerup deltok på dag en, mens seniorrådgiver Marianne Wold var med på begge dagene.

Vi har stilt noen spørsmål til de to etter det første møtet. 

Hvilke forventninger hadde dere til å delta som observatører i utvalget?

– Pasient- og brukerombudet har lang erfaring både lokalt, regionalt og nasjonalt med å være både deltakere og observatør i ulike utvalg. Vi var veldig fornøyde med at vi ble invitert inn, Våre forventninger var å få mer informasjon om hvordan det jobbes på system. Våre forventinger ble innfridd da det virker som at det jobbes godt og systematisk.

Hvilket hovedinntrykk sitter dere igjen med i ettertid?

 
– Vi ser at Brukerutvalget i Helseplattformen har på kort tid blitt en etablert arena for brukermedvirkning og vi synes det er positivt at ledelsen i Helseplattformen er i tett kontakt med Brukerutvalget. Vi il trekke frem representantene fra de ulike ungdomsrådene som særlig positivt da deres stemme er viktig i arbeidet med å utvikle Helseplattformen.

Pasient og brukerombudet deltar også i andre tilsvarende brukerutvalg- etter å ha deltatt i et møte; er det noen problemstillinger som går igjen i flere brukerutvalg?

– Pasient- og brukerombudet erfarer at brukerutvalgene ofte har fokus på viktigheten av riktig og god informasjon ut til pasienter og brukere, og at brukermedvirkning/deltagelse har stort fokus i de ulike utvalgene.
 

Hvordan kan dere bidra inn for å forbedre Helseplattformen og HelsaMi?

– Pasient- og brukerombudet har i sitt mandat å jobbe for at den enkelte pasient får ivaretatt sine rettigheter innenfor den offentlige helsetjenesten og vi jobber for å bedre kvaliteten på tjenestene. Ved å delta i Brukerutvalget til Helseplattformen kan vi ta med oss våre erfaringer fra både spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten. 

Kom det fram noe ved Helseplattformen eller HelsaMi som dere ikke visste om fra før?

– Vi har fulgt innføringen av Helseplattformen tett siden første go-live, og vi har hatt kontakt med samtlige aktører slik at vi har hatt god oversikt over både de positive erfaringene med Helseplattformen/HelsaMi og utfordringene. Vi var ikke kjent med opprustningen av Helseplattformen sin juridiske avdeling, noe som vi ser på som en viktig styrking av tjenesten.
 

Hvor bør løsningen bli bedre ut fra et pasient/brukerperspektiv slik dere oppfatter det per i dag?

– Helseplattformen brukes av nesten 40 000 ansatte i Helse Midt-Norge og 34 kommuner og vår erfaring er at pasient og brukere er opptatt av at Helseplattformen skal fungere optimalt for helsepersonellet som de møter i tjenesten. Samtlige tiltak som kan bidra til at løsningen gir økt pasientsikkerhet og sikrer faglig forsvarlige tjenester er forbedringer som Pasient- og brukerombudet støtter. 

Det er bred enighet om at pasienter og pårørende vil spille en stadig større rolle norsk helsetjeneste framover. I hvilken grad har dere inntrykk av at HelsaMi legger til rette for det?

 
– Vi har inntrykk av at HelsaMi er et positivt bidrag for de som har valgt å bruke løsningen. Digitale tjenester er og vil være et viktig bidrag i helsevesenet, og utviklingen av HelsaMi vil være et godt bidrag for både pasienter og pårørende i Midt- Norge.