Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Å dele helseinformasjon er en øvelse i modning

- Mye deles i Helseplattformen, men vi må ha forståelse for at deling av helseinformasjon er uvant for mange ansatte i helsetjenesten.

Publisert 11.02.2025
En kvinne som sitter ved et bord med en bærbar datamaskin

Det mener Hilde Grimnes Olsen som er nasjonal koordinator i Helseplattformen. Det betyr at hun holder tett dialog med nasjonale helsemyndigheter, spesielt rundt samhandling med de nasjonale e-helseløsningene. Kort sagt holder hun oversikt over alle større nasjonale prosjekt og tiltak som påvirkere våre eiere eller Helseplattformen.

Et lite stykke inn i et nytt år et nytt år er en god anledning for å oppsummere hvor Helseplattformen står i forhold til målene i den nasjonale e-helsestrategien.

Ti prosent av Norges befolkning er i dag dekket av Helseplattformen gjennom de 34 kommunene og alle de ni sykehusene i Midt-Norge som bruker løsningen per februar 2025.  

- Vår løsning inkluderer hele helsetjenesten i kommunen, og ikke bare det som dekkes av et PLO-system (pleie og omsorg), men også tjenester som helsestasjon og fengselshelsetjenesten. De har alle en felles løsning med sykehusene i Helse Midt-Norge.

En kvinne som sitter ved et bord med en bærbar datamaskin
Helseplattformen har nådd flere av de nasjonale e-målene, sier nasjonal koordinator i Helseplattformen, Hilde Grimnes Olsen.

Samlet helseinformasjon på tvers av nivå

- I Helseplattformen deles prøvesvar og problemliste. Delingen går lengre enn det som defineres som kritisk informasjon i Norge, og løsningen har en felles legemiddelliste for alle brukere av Helseplattformen. Informasjonen ligger samlet i journalen til den enkelte pasienten, på tvers av nivå.Tilgangen begrenses av tjenstlig behov. Slik sett har vi allerede oppnådd flere av målene innen de nasjonale satsingsområdene for e-helse. Helseplattformen har erstattet over 50 store og små applikasjoner i helsetjenesten, og har integrert om lag 200 systemer og nasjonale løsninger.  

-Som foregangsregion har Helseplattformen dessuten en viktig rolle med å dele erfaringer med resten av landet, sier Hilde Grimnes Olsen.

Å dele informasjon på tvers av nivåene i helsetjenesten er et viktig skritt videre fordi vi vet at manglende informasjonsflyt kan føre til at pasienter ikke får god nok hjelp. Samtidig er det viktig at helsepersonell er i stand til å dele helseinformasjon med pasienten på en trygg og god måte.

-Vi deler helseinformasjon mellom aktørene, men aktørene deler ikke alltid med pasienten. Det er en modning som må skje i nært samarbeid med helsepersonell. 

Mange nye nasjonale og europeiske krav i årene framover

- Når det er sagt skjer det mye spennende innen e-helse på det nasjonale området også, sier Grimnes Olsen. Noe er klart for innføring, mens andre løsninger er under utvikling. Hun framhever noen av fordelene for brukerne i Helseplattformen.

- Det er stor forskjell på å ha informasjon tilgjengelig på et sted framfor å måtte søke opp den samme informasjonen via dokumenter i ulike nasjonale løsninger. For enkelte pasienttyper kan det dukke opp et stort antall dokumenter som helsepersonell må søke gjennom.

- Helseplattformen tar ansvar på vegne av alle kunder når det kommer nye nasjonale og europeiske krav. Her vil det skje mye i årene framover. Helseplattformen er med andre ord mye mer enn en journalleverandør, sier Helseplattformens nasjonale koordinator.