Hei, du må oppdatere nettleseren din for å kunne besøke oss.

Tilgang til egne helseopplysninger er viktigst av alt!

Olav Malmo er leder av Brukerutvalget i Helse Nord-Trøndelag, nestleder i Brukerutvalget i Helseplattformen AS og fylkesleder i FFO Trøndelag (Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon). I likhet med mange andre pasienter er han opptatt av at helseopplysninger må deles, og at pasientsikkerheten må ivaretas.

Publisert 27.09.2024
Sist oppdatert 02.10.2024
En mann som sitter ved et bord
Olav Malmo er leder av Brukerutvalget i Helse Nord-Trøndelag. Han er også fylkesleder i Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon i Trøndelag og nestleder i Helseplattformens brukerutvalg.

 - Med HelsaMi har vi fått tilgang til egne helsedata i et mye større omfang enn tidligere, og det er veldig bra! Derfor er jeg så opptatt av at helsepersonell må bli enda flinkere til å dele data med oss, forteller han.

Nylig deltok Malmo på en samling internt i Helseplattformen AS der han fortalte om sine brukererfaringer som kronisk syk, og som medlem i flere brukerorganisasjoner.

64-åringen fra Verdal er leder av Brukerutvalget i Helse Nord-Trøndelag og er opptatt av brukerstemmen i mange sammenhenger. Han er også fylkesleder i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon i Trøndelag og nestleder i Helseplattformens brukerutvalg. 

Bedre dialog mellom pasient og helsevesen

En av flere kampsaker for han er at pasienter må få tilgang til sin egen helseinformasjon. Med innføringen av Helseplattformen følger også en egen innbyggerportal, appen HelsaMi. Den gir pasienter muligheter til å bestille time, motta prøvesvar, holde oversikt over legemidler og lese besøkssammendrag etter at de har vært på en time. De kan også få digital hjemmeoppfølging i noen behandlingsløp, for eksempel på St.Olavs hospital, og ikke minst gis pasienter mulighet til å ha dialog med helsetjenesten før, under og etter en time.

 - Jeg har selv vært pasient på St.Olavs hospital etter at Helsami kom på plass. For første gang kunne jeg få oversikt over alle blodprøvesvar - og da kunne jeg følge med på om det var ting jeg måtte endre på, og jeg fikk bedre innsikt i mine egne helseopplysninger. Dette var veldig nyttig og ikke minst betryggende for meg som pasient, forteller Malmo.

Som kroniker i over 30 år har han ganske god peiling på egen helse og sine behov som pasient. 

 - Å samle alle opplysninger på ett sted har vært etterlengtet i mange år for oss som bruker helsetjenestene mye. Med Helseplattformen og HelsaMi er vi på veldig god vei, selv om ikke alle fastlegene er med enda.

Etterhvert som årene har gått og diagnosene har kommet til har ønsket om å samla helseopplysningene mine ett sted blitt større: medisinliste, mine allergier, behandlinger, hva skjedde når osv 


Pasientsikkerhet først

Han forteller om hvordan han tidligere gikk rundt med medisinliste i papirformat i lomma, og med stadige endringer medisineringen fra leger vet han at den ikke var oppdatert til enhver tid.

 - Jeg er jo en av de som har en fyldig medisinliste. Og det er jo et stort framskritt at jeg nå kan finne en samlet oversikt i appen, som til enhver tid er oppdatert i samråd med legene, forteller han.

Han har ikke tall på alle de gangene han har kommet til en ny behandler som har spurt «når ble du operert, eller når starta du med disse medisinene, hvem skrev ut medikamentene» osv. Det er derfor betryggende at alle slike opplysninger nå ligger på ett sted.

- Jeg synes det har blitt både bedre og enklere å være pasient på sykehuset etter at jeg fikk HelsaMi. Nå kan jeg være trygg at ulike behandlere har samme kunnskap om meg uten at jeg vakle meg gjennom hva jeg tror, ofte i en stressende situasjon, og huske ting der og da. Det har rett og slett blitt en stor forbedring når det er snakk om pasientsikkerhet, sier han.

Gjennom sine verv i flere ulike brukerorganisasjoner snakker han mye med andre pasientgrupper og alle er opptatt av det samme: Pasientsikkerhet og dialog er viktig, for det handler om å ha enda bedre innsikt i egen helse.