HelsaMi

Smarttelefon og nettbrett

Før videokonsultasjonen må du logge inn og gjennomføre e-innsjekking. Last ned HelsaMi-appen for e-innsjekking og deltakelse i videokonsultasjon.



HelsaMi på iOS HelsaMi på Android

 


videokonsultasjon på smarttelefon
Videokonsultasjon i HelsaMi

Forberedelser




Smarttelefon nettbrett øreplugger og hodetelefoner

Utstyr du trenger


Sørg for å ha utstyret du trenger:

  • Smarttelefon eller nettbrett
  • Husk å ha nok batterikapasitet eller koble til strøm
  • Øreplugger eller hodetelefoner kan være lurt

Last ned HelsaMi-appen og logg inn med ID-porten.
Trykk på App Store eller Google Play-ikonet over for å laste ned appen.​

For hjelp til innlogging, les her: www.helsami.no/innlogging

E-innsjekking:


Smarttelefon skjermbilde med timeinnkalling

Timeinnkalling videokonsultasjon


E-innsjekking åpner 48 timer før avtalen din og du bør gjennomføre den i god tid før timen fordi noen oppgaver kan ta tid å fullføre.

Her skal du for eksempel:​

  • Bekrefte personlige opplysninger. Stemmer e-postadresse og telefonnummer?
  • Svare på eventuelle spørreskjemaer og oppdatere informasjon om legemidler og allergier.
  • Teste kamera og mikrofon.

3. Slik tester du kamera og mikrofon​

Testingen gjør at du slipper å bekymre deg for om lyd og kamera ikke virker.

  • Du velger "test" og følger instruksjonen på skjermen.
  • Tillat bruk av kamera og mikrofon. Velg tillat/ja.
  • Husk å lukke testvinduet etter testen for å fortsette.
Smarttelefon skjermbilde maskinvaretest

Slik tester du maskinvare

Smarttelefon skjermbilde tillat mikrofon og kamera

Tillat bruk av kamera og mikrofon

​​​​Gjennomføring

Nyttige tips for god gjennomføring av en videokonsultasjon:

  • Finn deg et rom der du kan sitte alene og uten sjenerende lyd.
  • Gjør deg klar i god tid, særlig om det er første gang.​
  • Det er lurt å ha gjort oppdateringer på programvaren til smarttelefonen og nettbrettet. Du ser under innstillinger på enheten om det er oppdateringer som venter.

Slik deltar du i videokonsultasjonen


Smarttelefon skjermbilde før videokonsultasjon

Bli med i videokonsultasjonen



  1. Du trykker på "bli med i videokonsultasjon". Knappen blir tilgjengelig 30 minutter før konsultasjonen.
  2. Du kommer inn i et digitalt venterom. Husk: Ikke gå ut av venterommet mens du venter.
  3. Behandleren slipper deg inn så fort hun/han rekker det.
Skjermbilde smarttelefon symboler i videokonsultasjon

De ulike symbolene i videokonsultasjonen


Symbolene du ser inne i videokonsultasjonen er:

  1. høyttaler (du hører behandler)
  2. kamera 
  3. mikrofon (behandler hører deg)
  4. av-knapp (for å forlate konsultasjonen når den er ferdig)
  5. velg fokus (bare i gruppesamtaler)​
  6. Numerisk tastatur (tall)
Rød strek over symbolet betyr at funksjonen er skrudd av.​
 

Jeg har problemer - hva gjør jeg?


Person med smarttelefon og skjermbilde med symboler

Hva gjør jeg når noe ikke virker som det skal?

  • Problemer med lyd? Sjekk om mikrofon og høyttaler er skrudd på.
  • Ser ikke behandler deg? Sjekk at video er skrudd på.
  • Rød strek over symbolet betyr at funksjonen er skrudd av.​

Har du andre problemer?

Ring brukerstøtte 72 88 37 97 hverdager mellom 09.00 og 15.00.​

 







​​



Fant du det du lette etter?