Brukervilkår for brukere av HelsaMi
Vilkårene gjelder for bruk av HelsaMi. Det er disse vilkårene du godtar ved første gangs innlogging.
-
Innledning
Disse brukervilkårene gjelder for din bruk av HelsaMi, som leveres av Helseplattformen AS.
Egne vilkår for bruk av HelsaMi App på mobil finnes i kapittel 10.
Formålet med de innloggede tjenestene på HelsaMi er å legge til rette for digital og helhetlig samhandling mellom pasient/bruker og virksomheter i helse- og omsorgssektoren. Dialogmulighetene i HelsaMi er frivillige og skal ikke erstatte de mellommenneskelige møtene.
Dersom du har spørsmål til Brukervilkårene, kan du kontakte Helseplattformen AS på telefon 72 88 37 97 på hverdager mellom 09.00 og 15.00.
-
Din brukerkonto og innlogging
Alle innbyggere som i dag er tilknyttet en aktør som bruker Helseplattformen, kan bruke HelsaMi uavhengig av hvor de bor i Norge. Din mulighet til å opprette en brukerkonto i HelsaMi oppstår automatisk når du registreres hos en av disse aktørene. Aktørene er St. Olavs Hospital HF, Helse Møre- og Romsdal HF, samt andre fastleger, kommuner og private aktører som bruker Helseplattformen.
Du logger deg inn gjennom ID-porten ved bruk av BankID. Når du logger inn for første gang, må du akseptere Brukervilkårene for HelsaMi. Ved senere pålogging kan du velge å benytte ansiktsgjenkjenning ved å slå på eller av denne funksjonen i din mobiltelefon. Helseplattformen AS er pålagt å ivareta sikker verifikasjon. Dersom du er under 16 år, vil kun foreldre kunne ha tilgang til din konto på HelsaMi. Foreldre kan be om slik tilgang i egen HelsaMi-profil.
Reglene for foresattes tilgang til barn følger praksis fra helsenorge.no, og er følgende:
- 0-15 år: foreldre har tilgang
- 16 år: foreldre mister automatisk tilgang, og barnet kan logge inn med egen BankID. Barnet må ved første innlogging selv godta Brukervilkårene
-
Tilgang til HelsaMi for pårørende og andre
Alle over 16 år som er samtykkekompetente, kan gi andre over 18 år fullmakt til å bruke tjenestene på sine vegne. Fullmektigen vil da kunne bruke tjenester på vegne av deg og få tilgang til dine helseopplysninger. Du bestemmer selv hvilke tjenester fullmektigen skal ha tilgang til gjennom å velge mellom fire alternativer for tilgang. Du kan når som helst trekke tilgangen tilbake. Disse alternativene er:
- Standard tilgang - Du gir denne personen tilgang til å se kommende timeavtaler og helseopplysninger samt sende meldinger og bestille timer. Personen kan ikke se dine personlige notater, historikk eller tidligere timeavtaler.
- Lesetilgang - Du gir personen tilgang til å se dine helseopplysninger, men ikke kommunisere på dine vegne.
- Bare kommunisere - Du gir denne personen tilgang til å se og administrere timer og til å sende meldinger på dine vegne
- Full tilgang - Du gir personen tilgang til å se det samme som du selv ser og kommunisere med helsetjenesten på dine vegne. Personen vil også kunne svare på dine spørreskjema og se og endre dine notater.
Nærmeste pårørende kan søke om tilgang til voksne over 16 år som ikke er samtykkekompetente gjennom sin konto på HelsaMi.
-
Nedetid og oppdateringer
HelsaMi leveres som den er ("as is") og uten noen form for garanti for tilgjengelighet eller kvalitet. Tjenestene er tilgjengelig hele døgnet, men opphold eller avbrudd kan forekomme som følge av behov for vedlikehold, oppdateringer eller lignende, eller som følge av forhold utenfor Helseplattformens AS' kontroll. Det vil gjennomføres oppdateringer minst kvartalsvis og også øvrige tekniske oppdateringer/integrasjonsøvelser som kan medføre midlertidig nedetid.
Indirekte tap eller skade, herunder tap og skade som følge av driftsavbrudd, kan ikke gjøres gjeldende mot Helseplattformen.
-
Brukerens ansvar
Brukeren plikter å ikke opptre i strid med Brukervilkårene, samt gjeldende lover, forskrifter og alminnelig aksepterte normer for bruk, herunder å avstå fra å komme med ytringer eller utvise atferd som er støtende, upassende eller lignende. Slik opptreden kan medføre at tilgang til enkelte tjenester begrenses. Begrensningene kan innebære at du mister tilgang til HelsaMi, eller at tilgangen fjernes helt.
Du har til enhver tid mulighet til å kopiere eller overføre dine helseopplysninger, personopplysninger og annen informasjon som du har lagret, til deg selv eller andre. Dette gjelder innenfor de tekniske rammene for de ulike formatene informasjonen er lagret i. Du har selv ansvaret for behandlingen av kopiert og overført informasjon. Dette gjelder også ved avvikling av tjenestene. Merk at du selv må iverksette overføring før du sletter informasjon eller trekker tilbake eventuelle samtykker, eller dersom du har fått varsel om at HelsaMi velger å stenge din tilgang til tjenestene grunnet ditt mislighold ved bruk av HelsaMi.
Du plikter å benytte tjenestene med tilstrekkelig varsomhet, slik at informasjonssikkerheten ivaretas og dine eller andres opplysninger ikke kommer på avveie.
-
Varsel og andre henvendelser fra offentlige virksomheter
Når du aksepterer bruk av tjenester på HelsaMi, vil du kunne få post og meldinger fra virksomheter i helse – og omsorgssektoren til HelsaMi. Dersom du er registrert i Digitaliseringsdirektoratet sitt kontakt- og reservasjonsregister, vil du få brev både i din digitale postkasse og i HelsaMi.
Ved å akseptere Brukervilkårene tillater du også at virksomheter i helse- og omsorgssektoren som tilbyr digitale tjenester kan kommunisere elektronisk med deg. Dette omfatter også at de kan ta kontakt med deg og sende deg brev, skjemaer, forespørsler om deltakelse i helseundersøkelser mv.
Du kan endre innstillinger og preferanser for varsler og kommunikasjon i HelsaMi.
-
Bruk på vegne av barn
Foreldre kan bruke HelsaMi på vegne av barn de har foreldreansvar til inntil barnet fyller 16 år. Det kreves i tillegg at barnet er registrert i Folkeregisteret med samme bostedsadresse som én av foreldrene. Hvis barnet eller forelderen er registrert med fortrolig adresse eller strengt fortrolig adresse, kan foreldre ikke bruke HelsaMi på vegne av barnet.
Helsepersonell kan etter en faglig vurdering beslutte at det ikke er forsvarlig å benytte HelsaMi i forbindelse med utøvelse av helsehjelp og innsyn i journal til barnet. Enkelte elementer eller tilgang til brukerkontoen kan derfor være utilgjengelige for foreldre i HelsaMi. Dette kan gjøres uten forvarsel.
-
Varighet og deaktivering av brukerkonto
Dersom du velger å deaktivere din brukerkonto, vil tjenestene umiddelbart bli utilgjengelige for deg, foreldre, og fullmektiger. Deaktivering skjer ved at du trekker tilbake din aksept til bruk av tjenestene. Deaktiveringen av brukerkontoen vil ikke føre til sletting av din konto eller påvirke innholdet i pasientjournalen. Du kan når som helst trekke tilbake din aksept på HelsaMi gjennom endring av innstillinger i HelsaMi. Ved henvendelser om dette kan du også ta kontakt med Helseplattformen AS i våre åpningstider på telefonnummer 72 88 37 97, eller ta direkte kontakt med den helsevirksomheten som yter tjenester til deg.
Du kan når som helst akseptere Brukervilkårene til bruk av HelsaMi på nytt og gjenopprette tilgang til din brukerkonto på HelsaMi. Dine opplysninger vil ikke bli slettet dersom du deaktiverer din brukerkonto. Når et dødsfall blir registrert i journalsystemet, vil den avdødes aksept til bruk av tjenestene bli ansett som trukket tilbake og tilgangen fjernes. Eventuelle andre personer som er gitt fullmakt til bruk, vil også miste tilgang.
-
Endringer
Helseplattformen har rett til å gjøre endringer i disse Brukervilkårene, samt endringer i tjenestenes innhold og funksjonalitet. Dersom tjenestene utvides med nye formål eller på annen måte endres vesentlig, vil du bli bedt om å akseptere Brukervilkårene på nytt.
Egne tilleggsvilkår for bruk av HelsaMi App for mobil
(kapittel 10)
Du kan benytte appen for personlige formål på enheter du eier eller kontrollerer, begrenset til de funksjoner og oppgaver du har tilgang til som sluttbruker av appen.
Appen, inkludert alle fremtidige oppdateringer, oppgraderinger og avledede verk, er og forblir Epics opphavsrettsbeskyttede verk. Alle eiendomsrettigheter og immaterielle rettigheter knyttet til appen, herunder forretningshemmeligheter, patenter, opphavsrettigheter og ideelle rettigheter, tilhører Epic.
Epics navn og logo, samt alle produkt- og tjenestenavn tilknyttet appen, er varemerker som tilhører Epic (eller din leverandør eller andre tredjepartsleverandører). Du kan kun benytte disse i forbindelse med din autoriserte bruk av appen.
Alle databaser, programvare, maskinvare og øvrig teknologi som brukes av eller på vegne av Epic til å drifte appen ("teknologien"), samt deres og appens struktur, organisering og underliggende data, informasjon og kildekode utgjør verdifulle forretningshemmeligheter og immaterielle rettigheter som tilhører Epic. Du gis ingen rett eller lisens til å få tilgang til eller bruke disse elementene.
Du kan ikke, og du kan ikke gi andre tillatelse til å:
- Publisere, diskutere, utgi, kringkaste eller på annen måte formidle resultater fra referanse- eller sammenligningstester av appen til en tredjepart uten skriftlig samtykke fra Epic;
- Omgå tekniske begrensninger i appen, herunder eventuelle tilgangsbegrensninger;
- Utføre omvendt utvikling av, dekompilere eller demontere appen, med unntak av og kun i den grad gjeldende lovgivning uttrykkelig tillater det av hensyn til interoperabilitet;
- Integrere appen i andre programvareprodukter;
- Bruke appen på en måte som er ulovlig, rettsstridig eller krenkende, inkludert, men ikke begrenset til, å begå eller bidra til svindel eller identitetstyveri, å sende eller opprette truende eller trakasserende materiale, å initiere eller delta i tjenestenekt, hacking eller cracking, å trakassere, misbruke, forfølge, true eller ærekrenke en tredjepart, eller å lagre, sende eller motta innhold som krenker eller misbruker immaterielle rettigheter eller andre eiendomsrettigheter;
- Bruke appen på en måte som kan skade, deaktivere, overbelaste eller svekke appen;
- Bruke automatiserte skript eller bots for å bruke eller få tilgang til appen;
- Bruke appen til innhenting eller innsamling av kontaktopplysninger fra tredjeparter;
- Distribuere, leie ut, låne ut, selge, videreselge, videredistribuere, lisensiere, underlisensiere eller overføre noen av dine rettigheter til å få tilgang til eller bruke appen eller på annen måte gjøre appen tilgjengelig for tredjeparter, med unntak av familiemedlemmer eller andre representanter som hjelper deg med din bruk av appen for personlige formål;
- Modifisere, endre, gjengi eller utvikle avledede verk av appen uten skriftlig forhåndstillatelse fra Epic eller leverandøren din;
- Fjerne, skjule eller endre opphavsrettsmerknader eller andre eiendomsrettighetsmerknader (inkludert Epics logo) fra appen; og
- På noen måte forstyrre driften eller hostingen av appen eller teknologien for å oppnå uautorisert tilgang til appen eller teknologien.
Appen kan samle inn, bruke og lagre IP-adressen fra mobilenheten din og overføre den til Epic ved et av deres globale kontorer (inkludert i USA). Epic benytter denne informasjonen til å forebygge cybersikkerhetshendelser og uautorisert tilgang til elektroniske systemer, til feilsøking og kundestøtte, samt for informasjonssikkerhetsformål, herunder for å gjøre visse appfunksjoner tilgjengelige for deg. Epic kan ikke identifisere deg personlig basert på enhetens IP-adresse.
Epic kan samle inn, lagre og bruke ikke-identifiserende tekniske data, inkludert teknisk informasjon om enheten, systemet og applikasjonsprogramvaren (samlet kalt "tekniske brukerdata"). Epic kan bruke tekniske brukerdata til produktforbedring og for å tilby tjenester, support eller funksjonalitet for appen, for eksempel autentisering, ytelsesoptimalisering og programvareoppdateringer. Epic lagrer tekniske brukerdata i sin selskapsinfrastruktur, som primært er lokalisert i USA, i opptil nitti (90) dager før de slettes.
Appen kan vise, inkludere eller gjøre tilgjengelig innhold, data, informasjon, applikasjoner eller materiale fra tredjeparter eller inneholde lenker til visse tredjepartsnettsider, herunder fra din leverandør ("tredjepartsmateriale"). Epic er ikke ansvarlig for slikt tredjepartsmateriale. Epic gir ingen garantier for eller støtter tredjepartsmateriale, og påtar seg ikke noe ansvar overfor deg eller andre for slikt materiale.
Signert av administrerende direktør 23.oktober 2025
Oppdatert i HelsaMi-appen 31.oktober 2025