HelsaMi
Slik bruker du HelsaMi

Bli kjent med: Ressurser og Kontoinnstillinger

Her ser du oversikten over menypunktene under Ressurser og Kontoinnstillinger.

​RESSURSER


Delta i forskning

ressurs.png
Vil du hjelpe til med viktig helseforskning?


Her kan du velge om du vil bli med i søket når datasystemet skal finne rette pasienter til ulike studier. Velger du ikke regnes du som mulig å kontakte.

1) Klikk på «preferanser for deltakelse»
2) Du velger mellom å klikke på «greit å kontakte» og «ikke kontakt».

Frisk frivillig?

Ulike studier trenger også friske innbyggere, så velger du «Gå til profil» kan du sette deg opp som frisk frivillig til kliniske studier.

Opplæring


Her finner du opplæringsmateriell helsepersonell mener er riktig for deg. Her kan du klikke deg videre til nyttig lesestoff, for eksempel temasider om ulike sykdommer og behandlinger.​

Lenker til pasientinformasjon


Her finner du nyttige lenker videre. For eksempel til sykehus og helse- og omsorgstjenesten i kommunen.

KONTOINNSTILLINGER


Personlige opplysninger


I dette menypunktet finner du din kontaktinformasjon. Pass på at dette er rett:

gateadresse/veiadresse, postnummer og sted
telefonnumre
e-postadresse

Det er også mulig å legge til en midlertidig adresse hvis du skal være bortreist en stund.
Nederst ser du de du har registrert som dine pårørende. 

Her kan du også velge «legg til pårørende». Da kommer det opp et skjema du må fylle ut. På forhånd er det lurt å sjekke at du har rett adresse, telefonnummer og e-post til den du legger inn.

​OBS!
Hvis informasjonen om dine pårørende ikke er rett kan du enkelt rette den opp. Noen kontaktlister fra de gamle datasystemene inneholder feil navn på pårørende. Ingen helseopplysninger havner på feil sted.


Om frivillig tilleggsinformasjon


Dette er et felt det er helt frivillig å fylle inn. 

Det kan passe for deg som mener at helsepersonell bør vite at du:
har et annet juridisk kjønn enn det du ble født med
på grunn av kjønnsidentitet foretrekker å bli kalt ved et annet fornavn enn det som står i folkeregisteret


Tilganger


Her kan du justere bilder og farger for HelsaMi-kontoer du kan se, både din egen og i de tilfellene du har tilgang på vegne av andre. 

Velg Rediger, så kan du velge å legge inn bilde på profilen til venstre og endre fargeprofil til høyre.

Endre snarveiene dine


Snarveier bør være til menypunkter du ofte er innom. Hva som er mest i bruk varierer fra person til person.

Hvor finner du snarveiene dine?

øverst i nettleseren din på pc/Mac 
under profilen/navnet ditt på telefon

Hvordan endrer du dem?

1. Klikk på en snarvei nedenfor.
2. Velg en ny snarvei fra hovedmenyen som kommer opp.
3. Klikk på «Lagre endringer».


Koblede apper og kontoer


Her ser du enheter og programmer koblet til din HelsaMi-konto.

Nyttig å vite:

Du kan når som helst fjerne tilgangen, bare pass på at du ikke fjerner tilganger du trenger.

Pexip er videokonsultasjonsprogrammet til HelsaMi. Det er det lurt å beholde tilgang for.

Ellers ser du dine enheter; telefoner og andre enheter.

Du fjerner en enhet ved å klikke på «Fjern kobling»

Varselinnstillinger 


Her velger du hvordan du vil motta varsler fra HelsaMi. Det kan være varsler om meldinger, avtaler og svar. 

Ved å klikke på symbolet, slik at det blir blått, har du valgt måten du vil varsles på. Hvite symboler er de du ikke har valgt.

Sjekk også at du har rett kontaktinformasjon liggende i «Personlige opplysninger»

Deaktiver konto


Her finner du forklaringen på hvordan du deaktiverer HelsaMI, om du ønsker det. Det kan du bare gjøre i nettleser, ikke via appen.

​Slik gjør du det:
Da må du trykke på valget «Deaktiver» og bekrefte valget ditt.

Deaktiverer du, skjer dette:

Ved å deaktivere HelsaMi-kontoen din, blir du logget ut og du vil miste tilgang til HelsaMi og funksjonene her.
Du vil ikke lenger motta kommunikasjon som ber deg logge inn på HelsaMi.
Pårørende som har fått tilgang til dine opplysninger mister også tilgangen.

Dette skjer ikke:
Dine medisinske opplysninger og andre tilknyttede data vil ikke bli slettet, selv om du ikke lenger vil ha tilgang til kontoen din. Dette gjøres for å følge juridiske krav og for å sikre at du fortsatt vil motta best mulig behandling fra helsetjenestene dine.
Når du ønsker kan du logge inn på HelsaMi på nytt og godta vilkår, så har du aktivert HelsaMi igjen. 




Fant du det du lette etter?