HelsaMi

- Det frister å bruke en app!

Ungdom ser fram til å kunne bruke HelsaMi. Nå først er HelsaMi tilgjengelig for Trondheim kommune og Øya legesenter. Senere kommer St. Olavs hospital, flere sykehus, kommuner og fastleger med. Gode nyheter for alle som liker digitale løsninger.






Unge brukere gleder seg til HelsaMi

Etter å ha vært pasient halve livet har Julie Ramstad (21) mye erfaring med helsevesenet. Hun fikk barneleddgikt som 10-åring og har vært til utallige undersøkelser ved St. Olavs, sykehuset i Ålesund og fastlegen sin.

- Det har jo blitt mye reiser. Blant annet til infusjonsklinikk for å ta medisiner. Det går stort sett greit med meg nå. Jeg studerer i Volda og har en jobb ved siden av. Av og til må jeg jo dra til sykehuset og så har jeg dårlige perioder hvor jeg klarer mindre. Da jeg gikk på barneskolen var det verre. I starten kunne jeg ikke være med i gymmen, men måtte sitte og gni på en plastelinaklump mens de andre i klassen hadde gym.

Julie sitter i ungdomsrådet i Helse Møre og Romsdal og i Helseplattformens brukerpanel. Hun vil helst klare å ha oversikten selv, men gleder seg til å kunne bruke HelsaMi.

- Ganske tidlig bestemte jeg meg for å klare ting på egenhånd og ha kontakt med sykehuset selv. Det har jo hendt jeg har glemt å hente ut medisiner. Det kan også være vanskelig å huske hva som blir sagt i løpet av et sykehusbesøk. Jeg ønsker meg mer oversikt og lettere dialog med helsevesenet. Det å kunne ha samlet informasjon og å sende melding i en app frister. Jeg tror helt sikkert jeg kan spare tid.

JulieR.png

Julie (21)



Kristine Midtsæter er 25 år og bor nå i Malmefjorden i Hustadvika i Møre og Romsdal. Hun sitter også i ungdomsrådet og brukerpanelet og er en ung, men erfaren pasient.

- Jeg har hudsykdommene Pilonidal cyste (også kalt tvilling) og hidradenitis suppurativa (HS), som gir byller og fistler i huden. Jeg var 15 år gammel da jeg fikk HS, så jeg har hatt det i ti år nå. Det tok fire år fra første symptom til jeg fikk bekreftet diagnosen av en hudlege (etter å ha googlet meg frem til den først), men jeg var heldig med tanke på at det i gjennomsnitt tar sju år å få diagnosen. Jeg har hatt noen runder med ulike leger og sykehus, men har likevel vært heldig og lever fint med sykdommen. Det er dog en lite kjent sykdom, og jeg vet at det er mange med HS som har en tøff hverdag. Derfor er jeg opptatt av å spre informasjon slik at sykdommen blir mer kjent og flere kan få god hjelp så tidlig som mulig.

Å være pasient med en kronisk lidelse betyr mye kontakt med helsevesenet. Og dialogen tar tid.

- Jeg er egentlig motsatt av andre ungdommer. De kan ikke fordra å ringe i telefonen, men jeg synes det er helt ok. Jeg var alltid den i klassen som måtte ringe når noe måtte ordnes.

Men, hvis du er glad i å ringe i telefonen kommer kanskje ikke en digital løsning til å bli så viktig?

- Joda. Jeg er veldig positiv til HelsaMi og har jo også erfaring med digitale tjenester gjennom PasientSky. Samboeren min har blitt diagnostisert med en revmatisk sykdom og jeg ser papirmølla han nettopp har vært gjennom. Den er overveldende. Det hadde vært fint om mye av det kunne vært digital og samlet på ett sted. Bare det å slippe å ha kontroll på så mange papirer blir bra. Å kunne sjekke når man har time uansett hvor man er, ikke bare på oppslagstavla hjemme.

Hva konkret ser du fram til?

- Å ha oversikten og å kunne bestille timer for eksempel. Og ikke minst det å kunne raskt sjekke når timen du skal på egentlig er. Det blir veldig fint å få bedre oversikt over mine helseopplysninger.

Kristine.png

Kristine (25)