Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Meldinger og brev

Her ser du hvordan du bruker Meldinger, Ny melding og Brev. Disse funksjonene finner du under menypunktet "Kontakt".

Meldinger​

brev (2).png
Under «meldinger» finner du både meldinger fra helsetjenesten og meldinger fra deg til helsetjenesten. Under «mine meldinger», som fyller hoveddelen av siden, ser du både meldinger til og fra helsetjenesten og Brukerstøtte HelsaMi, med de nyeste først. Har du barn du er foresatt for kan du også få meldinger som gjelder barnet i barnets innboks. Ikke alle enheter har innført denne funksjonen.

 
Til venstre finner du en liten meny:
 
  • Send melding: Les om denne funksjonen i «Ny melding» under.
  • Mine meldinger: Her finner du meldinger fra helsetjenesten og fra brukerstøtte i
    HelsaMi

  • Bokmerket: Spesielt viktig melding du vil bokmerke så du lett kan finne den igjen senere. Når du åpner en melding finner du «bokmerk» som alternativ øverst til høyre. Der finner du også «flytt til papirkurven».

  • Time: Her finner du varslinger om timeavtaler.

  • Automatiske meldinger: Dette er varsler og påminnelser av ulik art, for eksempel påminnelse om time eller at du ikke har levert inn spørreskjema du har fått tilsendt.
  • Papirkurv: Dette er meldinger du har slettet. Du kan også søke gjennom meldinger i papirkurven.
 

Ny melding

 
Hvis du velger «Send melding» i menypunktet meldinger eller «ny melding» fra eget punkt i menyen får du to valg:

Spør helsetjenesten: 
Dette er meldinger som går til en felles innboks for avdelingen. Noen sorterer ditt spørsmål til rett ansatt. 
 
Du får så valget mellom «still et helserelatert spørsmål» og «still et spørsmål til brukerstøtte». Når det gjelder spørsmål om helse er det viktig å huske at du ikke må sende melding om det gjelder noe som haster eller hvis du er usikker på om det haster fordi det kan ta flere virkedager å få svar. Da må du ringe i stedet. 
 
Praktiske spørsmål til legekontoret/avdelingen: Også disse går til en felles innboks først.
 
For å kunne sende melding til en ansatt i helsevesenet:
 
  • Du må først ha et pasientforhold. Det kan for eksempel være til kreftkoordinator, helsesykepleier, kommunal saksbehandler eller behandler du går fast til eller i en avgrenset periode.

  • Du kan bare sende melding til de ansatte som kommer opp for deg som alternativer. Der det står emne kan du velge en kort overskrift som beskriver din situasjon. I feltet under skriver du inn selve meldingen. Du kan skrive inntil 1500 tegn.
 
Husk også:​
 
  • Søppelkasse-symbolet betyr at du kan slette meldingen din i stedet for å sende den.
  • Når du er ferdig med å skrive trykker du «send». Meldingen du har sendt finner du i «Samtaler» i menypunktet «Meldinger».
 
Velger du meldingskategorien kontakt og brukerstøtte får du opp tre valg:

  • Spørsmål om HelsaMi: Spørsmål om hvordan du bruker HelsaMi. Hvis du ser brukerveiledningen her på www.helsami.no og ikke finner svar på spørsmålet ditt her kan du sende melding til brukerstøtte.
  • Spørsmål om journal: Hvis du har spørsmål om din hvordan finne informasjonen i din egen eller andres journal kan du stille spørsmål her. Vi kan ikke gå inn i din journal det må du søke om innsyn i egen journal under "mine dokumenter"
  • Forbedringsforslag:Hvis du oppdager noe du tenker ikke fungerer optimalt kan du sende oss et forbedringsforslag. Disse blir notert ned og vurdert.

Brev

Du finner også brev fra helsetjenesten i HelsaMi. Det kan for eksempel være innkallinger til timeavtaler. 
 
Du kommer til å finne de samme brevene i Helsenorge. 
 
Brevene i HelsaMi kan inneholde nyttige lenker til rettigheter og praktisk informasjon.​

 

Sist oppdatert 03.12.2024