Forberedelser
1. Sjekk at du har det utstyret du trenger:

Utstyr du kan trenge
De fleste bærbare PC-er har utstyret du trenger innebygd. Bruker du stasjonær PC kan du måtte bruke kamera og høyttaler i tillegg.
2. E-innsjekking
For å gjennomføre E-innsjekking: Logg inn i HelsaMi

Innkalling til videokonsultasjon
E-innsjekking åpner 48 timer før avtalen din og du bør gjennomføre den i god tid før timen.
Her skal du for eksempel:
- Bekrefte personlige opplysninger. Stemmer e-postadresse og telefonnummer?
- Svare på eventuelle spørreskjemaer og oppdatere informasjon om legemidler og allergier.
- Teste kamera og mikrofon.
Slik tester du kamera og mikrofon:
Testingen gjør at du slipper å bekymre deg for om lyd og kamera ikke virker.
- Du velger "test" og følger instruksjonen på skjermen.
- Tillat bruk av kamera og mikrofon. Velg "tillat" / "ja".
- Husk å lukke testvinduet etter testen.
Gjennomføring
Nyttige tips før videokonsultasjon:
- Finn deg et rom der du kan sitte alene og uten sjenerende lyd.
- Gjør deg klar i god tid, særlig om det er første gang.
Slik deltar du i videokonsultasjonen:

Klikk deg inn i selve videokonsultasjonen
Du trykker på "bli med i videokonsultasjon". Knappen blir tilgjengelig 30 minutter før konsultasjonen begynner.
Du kommer inn i et digitalt venterom. Ikke lukk vinduet eller gå ut av venterommet.

Det digitale venterommet
Behandleren slipper deg inn så fort hun/han rekker det.
Symbolene du ser inne i videokonsultasjonen er:

Verktøylinjen
- høyttaler/lyd
- kamera
- mikrofon
- av-knapp (for å forlate konsultasjonen når den er ferdig)
- velg fokus (bare i gruppesamtaler)
- numerisk tastatur
Jeg har problemer - hva gjør jeg?

Hva gjør jeg når noe ikke virker som det skal?
Hører du ikke noe?
- Sjekk om du har slått av lyd på høyttaler/hodetelefoner (1).
- Sjekk at eventuelle hodetelefoner er plugget inn (5).
- Sjekk at mikrofonen din er på. Rød strek over betyr "slått av". Slå på ved å klikke på symbolet (3).
Ser ikke behandler deg?
- Pass på at du har klaffen for kamera trukket fra på bærbar PC (2).
- Sjekk at kameraet ditt er på. Rød strek over betyr "slått av". Slå på ved å klikke på symbolet (?).
- Hvis kameraet ditt fungerer skal du se deg selv i en liten videorute på PC-skjermen din (4).
Har du andre problemer?
Ring brukerstøtte 72 88 37 97 hverdager mellom 09.00 og 15.00.