HelsaMi

PC og Mac

Merk: E-innsjekking åpner 48 timer før avtalen din. Du bør gjennomføre den i god tid før timen fordi noen oppgaver kan ta en stund å fullføre.

Pasient og behandler foran hver sin PC
Videokonsultasjon med PC eller  Mac

​Forberedelser

1. Sjekk at du har det utstyret du trenger:

PC øreplugger hodetelefoner webkamera og høyttaler

Utstyr du kan trenge


  • ​Lyd i PC eller hodetelefoner

  • Kamera 

  • God og stabil nettforbindelse

​De fleste bærbare PC-er har utstyret du trenger innebygd. Bruker du stasjonær PC kan du måtte bruke kamera og høyttaler i tillegg.


2. E-innsjekking 

​For å gjennomføre E-innsjekking: Logg inn i HelsaMi

PC med skjermbilde av timeinnkalling

Innkalling til videokonsultasjon


E-innsjekking åpner 48 timer før avtalen din og du bør gjennomføre den i god tid før timen.

Her skal du for eksempel:

  • Bekrefte personlige opplysninger. Stemmer e-postadresse og telefonnummer?
  • Svare på eventuelle spørreskjemaer og oppdatere informasjon om legemidler og allergier.
  • Teste kamera og mikrofon. 

Slik tester du kamera og mikrofon​:


Testingen gjør at du slipper å bekymre deg for om lyd og kamera ikke virker.​

  • Du velger "test" og følger instruksjonen på skjermen.
  • Tillat bruk av kamera og mikrofon. Velg "tillat" / "ja".
  • Husk å lukke testvinduet etter testen.
     


Gjennomføring

Nyttige tips før videokonsultasjon:

  • Finn deg et rom der du kan sitte alene og uten sjenerende lyd.
  • Gjør deg klar i god tid, særlig om det er første gang.


​Slik deltar du i videokonsultasjonen: 

Skjermbilde PC delta i videokonsultasjon

Klikk deg inn i selve videokonsultasjonen


  1. Du trykker på "bli med i videokonsultasjon". Knappen blir tilgjengelig 30 minutter før konsultasjonen begynner.

  2. Du kommer inn i et digitalt venterom. Ikke lukk vinduet eller gå ut av venterommet.

    Skjermbilde PC digitalt venterom

    Det digitale venterommet

  3. Behandleren slipper deg inn så fort hun/han rekker det.


Symbolene du ser inne i videokonsultasjonen er:

verktøylinje

Verktøylinjen


  1. høyttaler/lyd
  2. kamera 
  3. mikrofon
  4. av-knapp (for å forlate konsultasjonen når den er ferdig)
  5. velg fokus (bare i gruppesamtaler)
  6. numerisk tastatur


 



Jeg har problemer - hva gjør jeg?

Person med PC og ulike symboler

Hva gjør jeg når noe ikke virker som det skal?

​​

  1. Hører du ikke noe?

  • Sjekk om du har slått av lyd på høyttaler/hodetelefoner (1).
  • Sjekk at eventuelle hodetelefoner er plugget inn (5).
  • Sjekk at mikrofonen din er på. Rød strek over betyr "slått av". Slå på ved å klikke på symbolet (3).
  1. Ser ikke behandler deg?

  • Pass på at du har klaffen for kamera trukket fra på bærbar PC (2).
  • Sjekk at kameraet ditt er på. Rød strek over betyr "slått av". Slå på ved å klikke på symbolet (?).
  • Hvis kameraet ditt fungerer skal du se deg selv i en liten videorute på PC-skjermen din (4).

Har du andre problemer? 

Ring brukerstøtte  72 88 37 97 hverdager mellom 09.00 og 15.00.​

 







Fant du det du lette etter?