We recommend that you upgrade to the latest version of your browser.

Timeavtaler og besøk

I HelsaMi får du oversikt over tidligere og fremtidige timeavtaler.

Siden det er opp til behandler å vurdere om timene skal vises eller ikke, vil ikke alle timeavtaler være synlige i HelsaMi.

Eksempler på timeavtaler som ikke vises i HelsaMi er oppgavene som er tildelt fra helsepersonell i hjemmebaserte tjenester. Derfor vil du for eksempel ikke få oversikt over besøkene fra hjemmetjenesten.

Du kan bestille time hos fastlege, hos noen kommunale tilbud og hos enkelte avdelinger i spesialisthelsetjenesten.   

Timer kan bestilles 100 dager fram i tid og inntil samme dag.  

Du kan endre og avbestille timer både hos fastlege, hos enkelte avdelinger på sykehuset og hos enkelte avdelinger i kommunen. Hvis endring/avbestilling ikke er tilgjengelig, kan du sende en forespørsel om endring eller avbestilling. Hvis avbestilling ikke er tilgjengelig må du ringe til den aktuelle avdelingen.  

Du kan avbestille timen opptil 24 timer før timen starter.  

Hvis du vil ha tilbud om tidligere time kan du krysse av for ventekø når du bestiller timen, eller inne på den aktuelle timen i HelsaMi. Dersom det åpner seg en mulighet for tidligere time vil det automatisk sendes et tilbud til deg om å akseptere det nye tidspunktet.

  • Hvis du aksepterer tilbudet endres timen automatisk fra det originale tidspunktet til det nye og tidligere tidspunktet.    
  • Hvis du avviser tilbudet skjer det ingen endringer.  
  • Hvis du ikke svarer, utløper tilbudet.  

Tilbud om tidligere timetidspunkt fungerer etter førstemann til mølla-prinsippet.   

Når du skal ha videokonsultasjon er det lettere å ha videokonsultasjon gjennom HelsaMi siden den ligger under timeavtalen.

Hvis du ikke kan/ønsker å ha videokonsultasjon gjennom HelsaMi, vil du få en lenke på SMS eller E-post.

Videokonsultasjon i Helseplattformen egner seg for konsultasjoner som ikke trenger fysisk undersøkelse eller oppmøte hos helsetjenesten.      

For å gjennomføre en videokonsultasjon trenger du å være logget inn i HelsaMi med mobil, nettbrett eller pc med kamera. Du må være koblet til internett, og du trenger hodetelefoner/ørepropper. Du kan utføre videokonsultasjon fra din bolig, skole/arbeid eller på reise med mobil, nettbrett eller PC/mac.   

Du kan sjekke inn til din timeavtale før du kommer og svare på eventuelle spørsmål før time. Det gjør det mulig for behandlingsstedet å innhente opplysninger på forhånd. Dette er nyttig for å sikre at helsepersjonell har oppdatert informasjon om deg.

En halv time før timen starter kan du krysse av for "jeg er her" inne i HelsaMi. Da forteller du behandlingsstedet at du er ankommet til time. 

Under "tidligere besøk" får du opp «Besøkssammendrag», kort og sammenfattet informasjon om hvor du var og hvem du møtte.

Ikke alle besøkssammendrag er like detaljerte, men flere av dem har også valgmuligheten «Vis notater». Her finner du journalnotater fra timen som behandler delte med deg. Notatet blir liggende i HelsaMi, slik at du finner notatet når du måtte trenge det. 

Last updated 3/5/2025